Hry jsou dnes jako filmy nebo knihy, říká kurátor nové herní sekce
30. května 2025
Zlín Film Festival letos poprvé představuje herní zónu, která ukazuje, jak blízko k sobě mají virtuální světy her a filmu. A nejen to. Herní sekce nabídne diskuze, workshopy a také herní výzvy.
Kurátorem nové sekce je Miroslav Žák, který založil a vede internetový archiv VisionGame.cz a zaměřuje se na mapování české a slovenské herní historie. Věnuje se také kurátorské činnosti – naposledy vytvořil výstavu Nekonečné vesmíry pro Česká centra, která aktuálně putuje po světě.
Co může návštěvník očekávat od herní zóny na Zlínském festivalu?
Letos se Zlínský filmový festival poprvé rozšiřuje i o oblast digitálních her. V herní zóně najdete výstavu herních modelů, artworků a přehled českého herního průmyslu v číslech. Připraveny jsou také tematické přednášky – například jak vytvořit hru bez znalosti programování nebo jak vyvíjet hry s minimálním rozpočtem. Cílíme především na mladé kreativní návštěvníky, kteří si chtějí tvorbu her vyzkoušet. Kromě toho bude k dispozici rozsáhlá herní zóna, kde si návštěvníci mohou zahrát hry z různých žánrů, nebo se zapojit do Game Challenge – soutěže, v níž si mohou zahrát proti našim hostům.
Jaké jsou dnes možnosti herního vzdělání?
V České republice existuje řada vysokých škol nabízejících specializované herní obory. Studenti se zde učí nejen samotnou tvorbu her, ale i psychologii hráčů, herní design nebo marketing. Podobně jako ve filmové tvorbě se i zde absolventi často pohybují mezi obory. Kromě vysokých škol existují i střední školy se zaměřením na herní vývoj a také četné kurzy a komunitní workshopy, zejména v Brně, Praze a Ostravě. Nově je herní obor i na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, kde se koná i výstava v rámci festivalu – konkrétně v prostorách budovy U13.
Jak jsou dnes vnímané hry?
Digitální hry jsou dnes vnímány jako přirozená součást kulturního života, podobně jako film nebo literatura. Vznikají jak ve velkých studiích, tak v dílnách jednotlivců. Každá hra nabízí jiný zážitek – od rozsáhlých otevřených světů po jednoduché arkádové tituly. Najdeme v nich jak ručně kreslenou grafiku, tak matematicky přesné vizuální styly. Hry se stávají médiem pro vyprávění příběhů, osobní výpovědi i experimentální umění.