Zpět
Sekce: Dny německé kinematografie
Kabinet doktora Caligariho (1920)
Muž jménem Francis vypráví příběh o svém nejlepším příteli Alanovi a jeho snoubence Jane. Alan přichází na pouť, kde potkává doktora Caligariho, jehož atrakcí je náměsíčný César, který umí předpovídat budoucnost. Když se ho Alan zeptá, kolik mu zbývá života, César odpoví, že pouze čas svítání. Proroctví se vyplní ve chvíli, kdy je Alan zavražděn. César je hlavním podezřelým. Vloudí do ložnice Jane a unese ji. Pronásledován davem umírá vyčerpáním. Mezitím policie objeví v Césarově kabinetě figurínu a Caligari je na útěku. Francis pronásleduje Caligariho až do psychiatrické léčebny. Tam zjistí, že je jejím ředitelem! Nebo to tak není?
Země | Německo |
---|---|
Rok | 1920 |
Délka | 71 min |
Věková skupina | 15 |
Jazyk | Němčina |
Titulky | České |
Režie | Robert Wiene |
Scénář | Carl Mayer, Hans Janowitz |
Kamera | Willy Hameister |
Kontakt | Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung |
Biografie
Robert Wiene (1873–1938) se řadí k významným tvůrcům německého němého filmu. Studoval práva, k filmu přešel od divadla. Po řadě realizací prorazil hororem Kabinet doktora Caligariho (Das Kabinet des Doctor Caligari, 1920). Z desítek jeho dalších snímků jmenujme díla Raskolnikov (Raskolnikow, 1923), Orlakovy ruce (Orlacs Hände, 1924) či Růžový kavalír (Der Rosenkavalier, 1925). Wiene později natáčel i zvukové filmy, debutoval dramatem Dvojí život (Der Andere, 1930).