Sekce Zlínský pes: "Nepřerušujte mladé filmaře, mají nám co sdělit"
22. dubna 2024
Buďme rádi za to, že články na našich webovkách nejsou a bezesporu nikdy nebudou limitovány délkou. Důležité je totiž sdělení, které se nám mladá generace tvůrců snaží prostřednictvím svým ranných snímků sdělit. A přerušovat je rozhodně nechceme!
V kategorii animovaných snímků mezi sebou soutěží celkem 25 filmů a rozhodně mezi nimi nechybí snímek Elektra (Elektra) režisérky Darii Kashcheevy. Rok co rok mě nepřestává udivovat kreativita s jakou animátoři dokáží pracovat a vnášet do svých děl. Kvalitní animaci klasicky vévodí francouzská produkce, kde je opravdu těžké filmy ze soutěže vyřazovat. Avšak poměr členů štábu je v takovýchto filmech mnohočetný narozdíl například od tuzemských animací, kde se pod jedním jménem skrývá někdy i několik profesí v jedné včetně té režisérské.
Z francouzské produkce bych vyzdvihla filmy jako Putování (Vidalia) s utopistickou vizí válčící zeleniny nebo Osmý den stvoření (On the 8th Day), které vévodí počítačová animace zachycující věrohodně strukturu vlny. Oba filmy budou dozajista pastvou pro oči na velkém kino plátně. Vždy si vážím i jistého vystoupení z takzvané komfortní žánrové zóny. Tu pro mě letos jednoznačně zastupují slovenská hororová pohádka Dream Rotation (Dream Rotation) a polský divnofilm s oživlými sakrálními sochami a dětmi bez kostí I takové zázraky se dějí (Such miracles do happen).
V hrané tvorbě je zastoupeno celkem 12 studentských počinů. Silné nacionální téma, které jde proti systému, najdeme v belgickém Bez identity (Stateless). Téma identity sexuální a transgenderové přináší íránsko-švýcarský film Syn (Kor). Formální novátorský přístup mne mile překvapil v případě německo-švýcarského snímku Natočeno webkamerou (Recordings of a Weather Camera).
Nejméně soutěžních filmů (celkem 8) pak najdeme v žánrové kategorii studentských dokumentů. Dokumentární tvorba se dá označit každoročně za opravdu různorodou co se týče témat. Kritickou reflexi stavu země a nelepšící se stav slovenské společnosti vůči LGBTI+ komunitě přináší Otrávená studna (Poisoned Well). Nerada bych opomenula dva výrazné anidoky, jenž v této kategorii také soutěží. Je jím polský dokument 49 385 (49 385) označující číslo, které měla vytetované babička režisérky na ruce během svého pobytu v koncentračním táboře. Dalším je cenami ověnčený film Přes střepy (Rising Above) z FAMU. Ten svébytným způsobem líčí stav oběti po znásilnění.
Všemi žánrových kategoriemi se stále promítá téma ukrajinsko-ruské války. Silný je v tomto ohledu film Lidé v lese (There are people in the forest), byť tvořený velmi jednoduchou animací. Dokument Rány (Wounds) nám představuje ženy, které na ukrajinské linii přišly o své muže. Animáč Srdce v objetí (Heart Hug) se zaměřuje na stav psího miláčka v okupované zemi a hraný snímek Návštěvnice (The Rooms We Share) zase pocity uprchlice v cizí zemi.
Toto je vskutku neúplný výčet výrazných filmů, které mají v letošním ročníku Zlínského psa zastoupení. To dokazuje snad i zásadní fakt, že studentská tvorba je opravdu unikátní, plná inovativního vnímání a témat, která rezonují nejen mladými, ale celou společností. Uvědomme si také to, že než se připraví natáčení celovečerního filmu, tak to opravdu nějakou dobu trvá. Ale pokud chceme aktuálně něco sdělit, aby ten důraz byl co nejrychlejší a nejefektivnější, tak krátké filmy jsou ideální cestou pro filmaře. Proto znovu opakuji svoji úvodní větu. Nepodceňujme a už vůbec nepřerušujme mladou generaci filmařů, mají nám opravdu co zásadního sdělit.
Budu se na vás těšit v kinosálech od 30. května do 5. června!
Kateřina Fojtová
Soutěžní filmy Zlínského psa pro rok 2024
ANGLICKÝ NÁZEV | ČESKÝ NÁZEV | REŽIE | STÁT | ROK VÝROBY |
---|---|---|---|---|
Catching Birds | Zápasnice | Simon Maria Kubiena, Lea Marie Lembke | Germany, France, Austria | 2023 |
Crust | Jizvy | Jens Kevin Georg | Germany | 2023 |
Eighth Day | Osmý den | Petr Pylypčuk | Czech Republic | 2023 |
Guardian of the Steppe | Strážce stepi | Saya Omar | Kazakhstan | 2023 |
Recordings of a Weather Camera | Natočeno webkamerou | Bernhard Wenger | Germany, Austria | 2024 |
So long my truck | Náklaďák | Yinghe LUO | China | 2023 |
Son | Syn | Saman Hosseinpuor | Iran, Switzerland | 2024 |
Stateless | Bez identity | Tawfik Sabouni | Belgium | 2022 |
Stay Home Stay Safe | Úkryt | Martin Bystriansky | Czech Republic | 2023 |
Stuck Together | Jsme v tom spolu | Anna Wowra | Czech Republic | 2023 |
The Rooms We Share | Návštěvnice | Nadiia Kathymlianska | Germany | 2023 |
Tremolo | Tremolo | Leonard Julius Mink | Germany | 2022 |
ANGLICKÝ NÁZEV | ČESKÝ NÁZEV | REŽIE | STÁT | ROK VÝROBY |
---|---|---|---|---|
AND THEN… | Potom... | Leo Graf, Tanja Nuijten, Raphael Stalder | Switzerland | 2022 |
CookedFellas | Pasta a basta! | David Sick | Germany | 2023 |
Dead End | Dead End | Fabienne Priess, Levin Tamo | Germany | 2024 |
Doubt | Pochybnost | Adela Križovenská | Czech Republic | 2023 |
Dream Rotation | Dream Rotation | Katarína Jelínková, Darya Sidorova, Viktória Zimmermannová, Rebeka Vakrčková | Slovak Republic | 2023 |
Electra | Electra | Daria Kashcheeva | Czech Republic | 2023 |
Every Other Weekend | Každý druhý víkend | James Naughton | Ireland | 2023 |
Giovanna and the big peacock | Giovanna a velký páv | Maria Zilli | Italy | 2023 |
Heart Hug | Srdce v objetí | Nika Zhukova, Rimma Gefen | Israel, Ukraine | 2023 |
HOMODEUS | HOMODEUS | Armin Rangani | United Kingdom | 2023 |
HUMANITY | HUMANITY | Tereza Kovandová | Czech Republic | 2024 |
Instruction | Instrukce | Ksenia Pleshakova, Jelizavera Averko | Estonia | 2023 |
La bride - The dog's leash | Psí vodítko | Nicolas Piret | Belgium | 2022 |
Legacy | Dort od babičky | Tamás Ivády | Hungary | 2023 |
My father's car | Tátovo auto | Jeremy Andriambolisoa, Cérine Raouraoua, William Ghyselen, Benjamin Germe | France | 2023 |
Okyo | Okyo | Lucie Lisníková | Czech Republic | 2023 |
On the 8th Day | Osmý den stvoření | Agathe Sénéchal, Alicia Massez, Elise Debruyne, Flavie Carin, Théo Duhautois | France | 2023 |
Pipes | Trubky | Jessica Meier, Kilian Feusi, Sujanth Ravichandran | Switzerland | 2022 |
Small Business | Minimarket | Mathis Dubrul | France | 2023 |
Such miracles do happen | I takové zázraky se dějí | Barbara Rupik | Poland | 2022 |
The Deer | Jelen | Baran Sedighian Bidgoli | Netherlands | 2023 |
The Nectar Instead | Sladký nektar | Yoo Lee | United States of America | 2023 |
The Wasteland | Pustina | Timotej Lukovič | Slovak Republic | 2023 |
There are people in the forest | Lidé v lese | Szymon Ruczynski | Poland | 2023 |
Vidalia | Putování | Camille Borg, Tabatha Hugues, Bastien L´Hourre, Constance Cartaut, Morgane Jolivel, Enzo Regardin, Emile Lachkar, Céline Soubrane, Diane Hamel | France | 2023 |
ANGLICKÝ NÁZEV | ČESKÝ NÁZEV | REŽIE | STÁT | ROK VÝROBY |
---|---|---|---|---|
49 385 | 49 385 | Helena Stańczyk | Poland | 2023 |
Budapest Silo | Silo v Budapešti | Zsófia Paczolay | Hungary | 2022 |
Poisoned Well | Otrávená studna | Radek Ševčík | Slovak Republic | 2023 |
Resilient | Resilient | Jan Považan | Czech Republic | 2023 |
Rising Above | Přes střepy | Natálie Durchánková | Czech Republic | 2023 |
Sea Fortunes | Bohatství moře | Elisa Mezquita, Armelle Fouat | Belgium | 2022 |
The World Is Ours | Svět je náš | Nadia Louis-Desmarchais | Canada | 2023 |
Wounds | Rány | Lesia Diak | Ukraine | 2023 |