Masterclass režiséra Martina Pavla Repky nabídla citlivý vhled do tvorby debutu
04. června 2025
Může být film silný, i když se v něm zdánlivě „nic neděje“? Touto otázkou se zabývala masterclass režiséra Martina Pavla Repky, která nesla výmluvný název Konstrukce zdánlivé banálnosti. Režisér v rámci ní představil svůj přístup k vyprávění příběhů, které se opírají o každodenní prchavé momenty a jemné odstíny lidských vztahů.
Na příkladu svého celovečerního debutu Od marca do mája, který vznikal s minimálním rozpočtem, Repka sdílel konkrétní zkušenosti z tvůrčího procesu i úskalí realizace filmu. Otevřeně mluvil o překážkách, se kterými se setkal – od finančních limitů přes odmítnutí až po vlastní tvůrčí pochybnosti. Zároveň nabídl praktické poznatky, které by – jak sám přiznal – rád znal dříve, než se do debutu pustil.
Součástí masterclass byly i ukázky ze zákulisí natáčení, které odhalily Repkovu pracovní metodu. Zajímalo ho především, jak zachytit příběh, ve kterém se „nic neděje“, ale přesto se stále něco odehrává.
Martin Pavol Repka absolvoval bakalářský stupeň na Katedře režie pražské FAMU a ve svých studentských filmech se věnoval zejména tématům rodiny a přátelství. Jeho debut Od marca do mája zaznamenal výrazný ohlas – na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary získal Zvláštní uznání poroty v soutěži Proxima, byl uveden na řadě zahraničních festivalů a z Finále Plzeň si odnesl Zlatého ledňáčka za nejlepší hraný film. Repka se stal také Objevem roku v Cenách české filmové kritiky a byl nominován na Českého lva za nejlepší režii i nejlepší film.