28/5 — 3/6/2026
66. MEZINÁRODNÍ FESTIVAL FILMŮ
PRO DĚTI A MLÁDEŽ
MY ZLINFEST
Stáhni si apku

Jubilejní 10. ročník konference Kino za školou 2025: Jak digitální hry mění vzdělávání

01. června 2025

Digitální hry, film a výuka – tři světy, které ještě nedávno stály každý na vlastním ostrově. Jubilejní desátý ročník konference Kino za školou, který se tradičně koná v rámci Zlín Film Festivalu, ukazuje, že dnes je možné mezi nimi stavět pevné mosty. Letošní ročník se zaměřuje na dynamicky se rozvíjející využití digitálních her ve výuce a jejich propojení s oblastí filmové a audiovizuální výchovy.

Současní žáci a studenti jsou digitálními domorodci – od dětství obklopeni obrazovkami, herními aplikacemi a interaktivními médii. Hranice mezi světem online a offline se stírají a hry pro ně nejsou jen zábava, ale součást každodenní reality, způsobu komunikace i poznávání světa. Právě proto se letos konference ptá: Mohou digitální hry obohatit didaktiku filmové a audiovizuální výchovy? A může naopak know-how z oblasti F/AV pomoci herním studiím tvořit vzdělávací hry, které budou ve školách opravdu fungovat?

Záměrem konference je vytvořit prostor pro dialog mezi herními vývojáři a vývojářkami, pedagogy z praxe a experty na filmovou a audiovizuální pedagogiku. Sdílení zkušeností, prezentace konkrétních případových studií a diskuze o možných podobách výuky, ve které se digitální technologie stávají přirozenou součástí, má za cíl inspirovat k hlubší spolupráci napříč těmito obory.

Zatímco ještě před pár lety byly hry často vnímány pouze jako zábava, dnes se mění i tento úhel pohledu. Vedle blockbusterových titulů se rodí nezávislé autorské hry i seriózní vzdělávací projekty. Hry jako Playing Kafka, DigiStories, Svoboda 1945: Osvobození, Velvet 89 nebo Vlak do Sachsenhausenu ukazují, že herní médium dokáže žákům zprostředkovat složitá historická nebo společenská témata přístupnou a často silně emoční formou. Využití her ve výuce ale nekončí jen u dějepisu – nacházejí uplatnění i v literatuře, informatice, urbanismu nebo občanské výchově.

Zazní i otázka, jak postupuje srůstání filmového a herního průmyslu v širší celek audiovizuální kultury. V posledních letech totiž dochází ke stále těsnějšímu propojování těchto dvou médií, která se v mnoha aspektech doplňují – ať už ve způsobu vyprávění příběhů, v estetice, nebo v technologiích. Tento trend nabízí českým školám nový, kreativní rámec pro začlenění digitálních technologií do výuky.

Na konferenci se účastníci budou věnovat také příspěvkům z praxe herních studií, která vyvíjejí edukativní tituly, i zkušenostem pedagogů, kteří digitální hry zapojují do výuky ve třídách. 

Chybět nebudou ani ukázky modelových lekcí, které umožní účastníkům nahlédnout pod pokličku konkrétní práce s hrami jako výukovým nástrojem. Konference rovněž upozorní na snahu některých studií vytvářet metodické materiály – tedy přesně strukturované návody, jak hru zapojit do výuky efektivně a cíleně. Právě v tom se často herní přístup začíná přibližovat zaběhlým standardům filmové výchovy.

Tradiční součástí programu bude také předání Ceny Borise Jachnina za dlouhodobý přínos v oblasti filmové a audiovizuální výchovy, která je důležitým symbolem kontinuity a ocenění práce v této oblasti.

Konferenci moderuje Pavel Bednařík, lektor, dramaturg a pedagog, který se dlouhodobě věnuje vztahu filmu a vzdělávání. Bednařík působil mimo jiné jako umělecký ředitel Letní filmové školy, vyučoval na FAMU či FMK UTB ve Zlíně a je členem expertní skupiny Britského filmového institutu (FLAG). Jeho hluboký vhled do oblasti audiovizuální pedagogiky i orientace v digitálních médiích slibuje inspirativní vedení celého dne.

Konference Kino za školou 2025 probíhá 1. června 2025 v přednáškové místnosti v Univerzitní knihovně U13 a pořádá ji Asociace pro filmovou a audiovizuální výchovu ve spolupráci se Zlín Film Festivalem a Kanceláří Kreativní Evropa – MEDIA.




Kam dál