18. 6. 2020

Všechno je jinak, Zlínský pes však běží dál!

Letos je opravdu všechno jiné, než to, na co jsme byli v zaběhlé rutině zlínského festivalu i životního cyklu zvyklí. Festival se přesunul na září a před organizačním týmem stojí velká výzva, jak se popasovat s omezeními, která jsou ještě stále před námi. I přesto se během kulatých, šedesátých narozenin festivalu, promítne symbolicky téměř stejný počet snímků v rámci studentské sekce Zlínský pes. Mezi sebou bude soutěžit celkem 62 filmů z celého světa.

Nutno podotknout, že letošní výběr probíhal ještě v době předkoronavirové. Dramaturgyně tedy přemýšlely, jaké filmy se vyberou, ve zcela jiných souvislostech. A to je možná vlastně jenom dobře. Film by měl totiž otevírat nové dimenze vidění a odpoutat diváka od všednodenní reality. Pojďme se alespoň na chvíli odprostit od toho, že tady nějaká pandemie proběhla a jednoduše si filmy užívejme, ať už jsou témata jakákoliv.

Hranou tvorbu reprezentuje 19 snímků.

„S povděkem vítáme letošní zvýšené množství filmů komediálního ražení, než tomu bylo v předchozích letech,“

uvádí za dramaturgické oddělení Zlínského psa Kateřina Fojtová a Zuzana Štefunková.

Přelom puberty dvou čtrnáctiletých kamarádek a jejich přerod v ženy řeší s nadsázkou slovenský snímek M (M). Menstruace přece není nic, za co by se holky měly stydět. Všechny tři české snímky, které jsou v této žánrové kategorii zařazeny, mají svůj specifický druh humoru. Funebrák (The Undertaker) z produkce písecké školy je absurdní komedií o hrobaři, který se o rozkvět svého řemesla musí postarat sám. Nebát se ničeho (Don’t Be a Pussy) zase naráží na téma followerů, kteří nejsou nikdy zadarmo. Československý počin Anežka (Once Upon a Time in the East Slovakia) ukazuje, že spolupráce mezi dvěma univerzitami může fungovat velice dobře a dá vzniknout osudu žumpaře Jana, který musí bojovat s novým výmyslem politiků - staromládeneckou daní. Aby nezůstalo jen u tuzemských komedií, tak se do výběru dostal také holandský film Shalky (Shalky) z prostředí dost zvláštního pavlačového domu. Rio (Rio) z ruského VGIKU maže hranice mezi absurditou a snem a navazuje na poetiku filmů z řecké divné vlny. Snímky s vážnou tváří pak reprezentuje Sezóna brambor (Potato season) s tématem školní šikany a jejího dopadu na mladou dívku. Že hranice mezi dětstvím a dospíváním je velmi úzká dokazují Poslední děti ráje (The Last Children in Paradise). Ještě před pár měsíci by tolik nerezonovalo téma, které je v současnosti dosti ožehavé, a to reflexe policejního státu v USA ve filmu Interstate 8 (Interstate 8).

            V soutěži dokumentárních filmů je 11 kraťasů. Na popularitě stoupající anidoky zastupuje surový íránský film Kňučení (Howling) s tématem sebereflexe vlastní viny. VLOG #207 (PolarBarry – Let's Break the Ice!! – Vlog #207) diskutuje s respondenty o změnách klimatu. Famácké filmy Kdo se se mnou zatočí (Forget Me Not) a M E Z E R Y (S P A C E S) reflektují témata dětských ústavů nebo mozkové nemoci. Svět nevidomých nám zprostředkují hned dva dokumenty a to polské Propojení (Connected) aJak vypadá moře? (I See in the Dark) ze Slovinska. Jak moc může mladého člověka poznamenat vztah s rodičem v intimním životě, se dozvíme z filmu Syn svého otce (My Father's Son). O tom, že i tanec má svoji nemilosrdnou stránku, nám poví aktéři filmu Tanec náš každodenní (Our daily dance).

            Studentská animovaná tvorba je celosvětově na velmi kvalitní úrovni, což dosvědčuje také úspěch Dariy Kashcheevy a jejího vítězství na studentských Oscarech. Její film Dcera (Daughter) samozřejmě v soutěži Zlínského psa nechybí. O to zajímavější je fakt, že v soutěžní sekci naleznete také další film nominovaný na Oscara, kterým je  Sestra (Sister) režisérky Siqi Song.

Animáče, kde naopak příběh není podstatou, ale důležitá je exprese, reprezentují hudebně laděné Zpěvy (Cante), Idyla (Idyll), videoklip Na útěku s moudrými hlupáky (Running with Wise Fools) nebo surrealistická Studna a věž (The Wellspring and the Tower). Originální výtvarnou stránku, humor a sexuální až animální chování postav spojuje filmy Pokoj s výhledem na moře (Room with a Sea View), SH_T HAPPENS (SH_T HAPPENS) a částečně také polský Plevel (Thicket). Animované filmy zastupuje letos celkem 32 snímků.

            „Věříme a těšíme se, že v příštím roce vyvstanou pro filmové tvůrce naprosto jiná témata, která je poznamenala v této zvláštní době. Není také pochyb o tom, že letošní podzim bude pro cinefily velmi pestrý. Všechno je sice jinak, ale do blízké budoucnosti hleďme s nadšením a těšme se na filmy, které jsou po delší odmlce opět v kinech. Nezapomínejme na pocity, které v nás umění, kultura nebo festivalová setkávání dokážou uvolnit. Pestrou škálu těchto dojmů ve vás jednoznačně vyvolá také Zlínský pes,“

doplňují dramaturgyně letošního Zlínského Kateřina Fojtová a Zuzana Štefunková.

 

Seznam soutěžních filmů Zlínský pes na 60. Zlín Film Festivalu:

Hrané filmy:

Funebrák (The Undertaker), dir. Barbora Kočičková, CZE, 2019, 15 min, Film Academy of Miroslav Ondříček

Opuštěná (I Was Still There When You Left Me), dir. Marie McCourt, BEL, 2019, 23 min, Institut des Arts de Diffusion

Hairy, dir. Mul-geol Kang, KOR, 2019, 14 min, Korean National University of Arts

Fanoušek (The Buzz), dir. Dániel Füzes, HUN, 2019, 34 min, Budapest Metropolitan University

Světelné meče (Meatgrinder), dir. Vladislav Bakhanovich, RUS, 2019, 20 min, The Russian State University of Cinematography (VGIK)

Pochod (The March), dir. Michal Blaško, SVK, 2018, 20 min, Academy of Performing Arts in Bratislava

Raya, dir. Sepide Berenji, IRN, 2019, 14 min, Tehran University of Arts

Náš čas (Our Time), dir. Veronica Spedicati, ITA, 2019, 16 min, Centro Sperimentale di Cinematografia – Rome

Anežka (Once Upon a Time in the East Slovakia), dir. Adam Šoltés, CZE/SVK, 2019, 30 min, Thomas Baťa Univerzity, Academy of performing arts Bratislava

Adam, dir. Shoki Lin, SIN, 2019, 20 min, Nanyang Technological University School of Art, Design and Media - Wan Murni

Rio, dir. Evgeniya Kazankina, RUS/FIN, 2019, 22 min, Russian State University of Cinematography named after S.Gerasimov (VGIK)

Sezóna brambor (Potato Season), dir. Lucas Tanghe, BEL, 2019, 16 min, LUCA School of Arts

Poslední děti ráje (The Last Children in Paradise), dir. Anna Roller, GER, 2019, 29 min, University of Television and Film München

Shalky, dir. Lance Hossein Tangestani, NLD, 2019, 25 min, The Netherlands Film Academy

Nebát se ničeho (Don't Be a Pussy), dir. Jakub Jirásek, CZE, 2019, 20 min, Studio FAMU

Interstate 8, dir. Anne Thieme, GER/USA, 2019, 15 min, Filmuniversität Babelsberg KONRAD WOLF

Tradice (Tradition), dir. Zhanuzak Mamytov, KGZ, 2019, 13 min, Kyrgyz-Turkish University of Manas

M, dir. Gabriela Gažová, SVK, 2018, 22 min, Academy of Performing Arts in Bratislava

Pod kůží a pod vodou (Under the Skin), dir. Emma Branderhorst, NLD, 2019, 20 min, HKU University of the Arts Utrecht

 

Animované filmy:

K moři (To the Dusty Sea), dir. Héloïse Ferlay, FRA, 2020, 13 min, École nationalesupérieure des Arts Décoratifs

Blieschow , dir. Christoph Sarow, GER, 2019, 10 min, Filmakademie Baden-Württemberg

Pokuta (Infraction), dir. Marion Decoste, Mickaël Nezreg, Manon Ryckelynck, Maiwen Koskas, FRA, 2019, 2019, 5 min, Isart Digital

Nezapomeň na mě (Forget-me-not), dir. Katarina Lundquist, DNK, 2019, 8 min, The Animation Workshop

Epizoda 11 (Episode 11), dir. Viktor Svoboda, CZE, 2019, 9 min, Thomas Baťa Univerzity

Nigel, dir. Natasza Cetner, GBR/POL, 2020, 9 min, Royal College of Art

ZOO (The Zoo), dir. Marie Nováčková, CZE, 2019, 5 min, University of West Bohemia

Zpěvy (Cante), dir. Teresa Baroet, EST, 2019, 5 min, Estonian Academy of Art

SH_T HAPPENS, dir. Dávid Štumpf, Michaela Mihályi, CZE, 2019, 13 min, Studio FAMU

Křížová palba (Crossfire), dir. Ekin Koca, FRA, 2019, 7 min, Ecole des Métiers du Cinéma d'Animation

Učesat (Combing), dir. Eglė Mameniškytė, LTU, 2019, 6 min, Vilnius Academy of Arts

Pomocník (Helfer), dir. Anna Szöllősi, HUN, 2020, 10 min, Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest

Plevel (Thicket), dir. Adrianna Matwiejczuk, POL, 2018, 4 min, Polish National Film School in Łódź

Jiný (Different), dir. Lucie Amherdt, Joanna Charpentier, Ananda Gay, Samantha Pioch, Axel Méchin, FRA, 2019, 2 min, MOPA

Slunce v duši (I Want A Sun In My Pocket), dir. Laui Laessa, CAN/CRC, 2019, 4 min, Vancouver Film School

Na útěku s moudrými hlupáky (Running with Wise Fools), dir. Ivan Štrobl, CZE, 2019, 2 min, Faculty of Multimedia Communications, Tomas Bata University in Zlín

Pirátská story (Oeil pour oeil), dir. Thomas Boileau, Alan Guimont, Robin Courtoise, Mathieu Lecroq, Malcom Hunt, FRA, 2019, 6 min, ESMA

Studna a věž (The Wellspring and the Tower), dir. Melinda Kádar, HUN, 2020, 8 min, Moholy-Nagy University of Art and Design Budapest

Trochu mimo (Disoriented), dir. Jérémie Cousin, FRA, 2019, 4 min, La Poudrière

Překrásno (The Beauty), dir. Pascal Schelbli, GER, 2019, 5 min, Filmakademie Baden-Württemberg

Norma, dir. Agata Mianowska, POL, 2018, 7 min, Polish National Film School in Łódź

Lovec perel (Pearl Diver), dir. Margrethe Danielsen, NOR, 2020, 9 min, Volda University College

Idyla (Idyll), dir. Miriam Obršlíková, CZE, 2019, 3 min, Faculty of Multimedia Communications, Tomas Bata University in Zlín

Dcera (Daughter), dir. Daria Kashcheeva, CZE, 2019, 15 min, Studio FAMU             

Sestra (Sister), dir. Siqi Song, CHN/USA, 2019, 8 min, California Institute of the Arts

Irma, dir. Lisa Cruz, GBR/FRA, 2020, 5 min, Royal College of Art in London

Loupat brambory (Trois Francs Six Sous), dir. Clémence Ottevaere, Florence Blain, Louise Leblond, Varoon  Indalkar, Morgane Ladjel, Hugo Valdelièvre-Rattier, FRA, 2019, 7 min, Supinfocom Rubika

Ticho (Silence), dir. Isis Leterrier, FRA, 2019, 10 min, EMCA - Ecole des Métiers du Cinéma d'Animation

Pokoj s výhledem na moře (Room with a Sea View), dir. Leonid Shmelkov, EST, 2020, 12 min, Estonian Academy of Arts

Dědovy cesty (Granpa´s Journeys), dir. Tereza Šimanovská, CZE, 2019, 4 min, University of West Bohemia

Medvědi nevědí? (Like a Bear), dir. Hamid Ayad, Maxime Lemanne, Vianney Palierne, Florian Petheau, Louis Radanne, FRA, 2019, 7 min, ESMA

Životní zpráva (One Left), dir. Sebastian Doringer, AUT, 2020, 6 min, University of Applied Arts Vienna

 

Dokumentární filmy:

Propojení (Connected), dir. Aleksandra Maciejczyk, POL, 2018, 18 min, Polish National Film School in Łódź

Kdo se se mnou zatočí (Forget Me Not), dir. Adéla Križovenská, CZE, 2019, 9 min, Studio FAMU

Gando, dir. Teymour Ghaderi, IRN, 2019, 8 min, Payam Noor University

Kňučení (Howling), dir. Parsa Bozorgani, IRN, 2019, 9 min, Soore university in Tehran

Domov navždy (I Love You More Than My Soul), dir. Anna-My Novotny, SWE, 2019, 24 min, Stockholm Academy of Dramatic Arts

Jak vypadá moře? (I See in the Dark), dir. Lana Bregar, SLO, 2019, 17 min, Academy of Theatre, Radio, Film and Television

Syn svého otce (My Father's Son), dir. Hillel Rate, ISR, 2018, 32 min, Maaleh School of Television & Film

Tanec náš každodenní (Our Daily Dance), dir. Matúš Druga, SVK, 2019, 27 min, Academy of Arts Banská Bystrica

VLOG #207 (PolarBarry – Let's Break the Ice!! – Vlog #207), dir. Wouter Dijkstra, NLD/GBR, 2019, 5 min, University of the Arts Utrecht

M E Z E R Y (S P A C E S), dir. Nora Štrbová, CZE, 2019, 8 min, Studio FAMU

Nejsladší volba (Sweet Priorities), dir. Robin Aldag, Elena Rix, Ninja Annighöfer, GER, 2020, 3 min, University of Applied Sciences Europe in Hamburg