26/5 — 1/6/2022
62. mezinárodní festival filmů
pro děti a mládež
10. 9. 2021

BILL GERBER: Když jsem viděl chemii mezi Bradley Cooperem a Lady Gaga, věděl jsem, že to bude veliké

Zrodila se hvězda, Gran Torino, Zpátky do ringu, Příliš dlouhé zásnuby – to jsou jen některé producentské počiny Billa Gerbera, hollywoodského producenta, který dnes dorazí do Zlína na právě probíhající Zlín Film Festival.

Tento uznávaný americký producent se mimo jiné podílel také na snímcích Láska přes internet, L.A. – Přísně tajné, JFK, Nelítostný souboj, ale také na filmech o Harry Potterovi a řadě dalších. Za posledních třicet let nasbíral Bill Gerber bohaté zkušenosti ve filmovém průmyslu, a to na různých pozicích, včetně pozice prezidenta produkce společnosti Warner Brothers Pictures. Za film Příliš dlouhé zásnuby získal nominaci na Zlatý glóbus. Jeho úspěšný film Zrodila se hvězda mu vynesl nominaci Akademie za nejlepší film a před nedávnem obdržel cenu Emmy za filmový počin ve sportu za dokumentární seriál HBO s názvem „Jak se jmenuji: Muhammed Ali“.

Bill Gerber dnes na festivalu osobně uvede projekci filmu Zrodila se hvězda. Aktivně se zúčastní také programu pro filmové odborníky, setkání nesoucího název „Od rockenrolových snů po Oscary“, které se uskuteční v sobotu 11. září od 16.30 hodin a bude věnováno jeho práci na několika nejlepších snímcích posledních třiceti let, včetně zmiňovaného filmu Zrodila se hvězda.

Ještě před příjezdem do Zlína jsme se s Billem Gerberem spojili a mluvili nejen o producentské branži v Hollywoodu, ale i o hudbě, knihách a Clintonu Eastwoodowi.

 

 

Město Zlín je jako malý český Hollywood. Řekněte nám, na jakém projektu teď v tom skutečném slunném Hollywoodu pracujete? Při jaké práci jsme Vás právě zastihli?

 V současné době pracuji se scenáristou Dustinem Lance Blackem a společností Live Nation na dokumentu s názvem Rock Out, který mapuje skupinu hudebních manažerů z 60. let, převážně gayů, kteří se zasloužili o renesanci populární hudby s kapelami jako např. Beatles, Rolling Stones či the Who.

 

Filmu se věnujete více než třicet let a máte za sebou jako producent řadu úspěchů. Pamatujete si ještě svou první zkušenost s filmem? Byl vůbec takový okamžik, kdy jste si řekl: „Ano, to je přesně ono! Chci produkovat filmy!“?

 Poprvé jsem se pracovně setkal s filmem, když jsem byl ještě hudební manažer. Mým častým obchodním partnerem bylo MTV a měl jsem a stále mám velmi blízko k jeho zakládajícím ředitelům. Oslovili mne tehdy s nabídkou udělat film o kampani, kterou MTV dělala se skupinou Van Halen a která měla název Ztracený víkend. Od MTV se mi podařilo získat práva a ten projekt jsem prodal Warner Brothers. A tak začala má kariéra u filmu.

 Ale moment, kdy jsem věděl, že chci dělat produkci, přišel mnohem později. Bylo to, když jsem pracoval u Warner Brothers na filmu, který měl značné problémy. Nakonec jsem zrušil všechny své schůzky a přestěhoval se do střižny, abych dohlédl na dokončení toho filmu. Strašně mne bavilo soustředit jen na jeden film místo toho, abych jich řešil dvacet najednou.

 

Původně jste ale chtěl být bubeníkem v rockové kapele, že?

 Přesně tak. Jen jsem nikdy nenašel dost dobrou kapelu na to, aby se to povedlo.

 

Vaše jméno je dlouhodobě spojeno se studiem Warner Brother Pictures, kde jste také působil jako prezident. Jak se zpětně díváte na tuto fázi svého života?

 Ředitelem jsem se stal opravdu náhodou. V době, kdy mi byla nabídnuta pozice viceprezidenta produkce, byly mé znalosti o filmovém byznysu velmi omezené a byl jsem stále značně ponořen do hudební branže jako osobní manažer. Warner Brothers tehdy chtěli nového člověka, a tak přišli za mnou. Měl jsem velké štěstí, že jsem ještě zažil poslední dny nezávislé filmové tvorby. Točili jsme filmy, protože se nám líbily jejich příběhy nebo filmaři. Dělali jsme pouze filmy pro kinosály.

 

Zrodila se hvězda, Gran Torino, Příliš dlouhé zásnuby nebo možná Zpátky do ringu – který z těchto filmů byl produkčně nejnáročnější a proč?

Film Zrodila se hvězda byl bezpochyby ten nejnáročnější, jaký jsem kdy dělal. To triatlonová soutěž Ironman byla jednodušší. Každý den se zdál jako maraton. Když děláte film, ve kterém je hudba takovým hnacím motorem jako tady, tak vlastně děláte dva filmy současně. Natočit dobře hudbu je stejně těžké jako natočit dobře film. Náš rozpočet nebyl nijak velký a natáčeli jsme na řadě lokací s využitím mnoha pohyblivých komponentů. Zorganizovat logistiku mezi rockovými festivaly, lokacemi a umělci byla neskutečná práce, ale musím říct, že to byla také velká zábava.

 

Právě film Zrodila se hvězda si získal srdce milionů diváků po celém světě. Napadlo Vás, když jste film natáčeli, že to bude takový úspěch?

S Bradleym jsme si dělali legraci z toho, že natáčíme třetí remake teatrálního hollywoodského filmu, ale po tom, co jsem viděl tu chemii mezi ním a Lady Gagou, věděl jsem, že to bude veliké.

 

Jaký byl Bradley Cooper jako režisér? Byl to nakonec jeho režijní debut.

Kdybych nevěděl, že nikdy předtím nic nerežíroval, myslel bych si, že je to jeho desátý film. Jakmile se rozjelo natáčení, nebylo nic, co by neměl pod kontrolou. Celou svou kariéru se na ten okamžik připravoval. Využil každé chvilky, kdy se mohl dívat pod ruce režisérů a střihačů. Z učně se stal mistr.

 

Co je pravdy na tom, že ten film měl původně režírovat zmíněný Clint Eastwood a roli zpěvačky Ally měla hrát Beyoncé? Jak vlastně získali hlavní role Bradley Cooper a Lady Gaga?

Ano, to je pravda. S Beyoncé a jejím týmem jsme pracovali na filmu a oni mě požádali, jestli bych neukázal scénář Clintovi. Moc nadějí jsem tomu nedával, ale Clintovi se její tvorba líbila a scénář Willa Fettera také. Všechno bylo připraveno k natáčení, ale jak už to někdy u filmu bývá, potká se několik věcí najednou a projekt se zbortí jak domeček z karet. Beyonce otěhotněla, Clint se rozhodl režírovat Jersey Boys a já zůstal na holičkách.

Bradley Cooper se ozval a projevil zájem o natočení filmu, a tak jsme spolu začali na projektu zase od nuly. Scénář přepsal podle své vlastní vize a oslovili jsme Gagu s tím, že je pro tu roli ta pravá. Z Warner Brothers si tím nejdřív nebyli jisti, a tak jsme je přesvědčili.

Spolupracoval jste s řadou režisérů a herců, např. s filmovou legendou a již zmiňovaným Clintem Eastwoodem, Peterem Segalem, Robertem de Niro atd. Co je na práci s celebritami nejtěžší?

Nic není příliš těžké. Každý by měl udělat možné i nemožné, aby mohl pracovat s Clintem Eastwoodem. Nikdo lepší neexistuje.

 

Nedávno jste dostali Cenu Emmy za dokumentární film Jak se jmenuji: Muhammad Ali. Čím na vás tento sportovec zapůsobil?

Můj otec mě učil, jaká úžasný Ali je, a bylo pro mě ctí podílet se na vyprávění té druhé stránky jeho životního příběhu. Samozřejmě to, že byl GOAT [pozn. překl. Greatest of All Time – nejlepší všech dob], je důležité, ale je to také o tom, jak a co dával světu on. Byl to mimořádný člověk.

 

Začínal jste v hudební branži. Byl jste manažerem kapel jako The Cars a Heaven 17. Jakou roli hraje hudba ve Vašem pracovním a osobním životě?

Hudba mě provází vším, co dělám. V hlavě mám soundtrack ke všemu, co se v mém životě děje. Všechno to pro mě začalo, když jsem poprvé uslyšel píseň Beatles „When I Saw Her Standing There“.

 

Jaké krédo či motto jste jako producent přijal za své?

Ať už to stojí cokoliv, snaž se to udělat lepší.

 

Jak pandemie koronaviru proměnila americký filmový průmysl?

 Vítejte ve světě streamu.

 

Tématem letošního zlínského festivalu je Literatura ve filmu. Řekněte nám, které z Vašich oblíbených knih se Vám líbily ve filmové adaptaci, nebo které byste chtěl vidět zfilmovány?

Moc se mi líbil film Cesta. Měl jsem také to štěstí pracovat na filmu Přísně tajné podle knižní předlohy, o které si kromě mě a Davida Wolpera nikdo nemyslel, že by šla přenést na filmové plátno. A stále čekám, až jednoho dne uvidím filmovou adaptaci knihy Cizinec v cizí zemi.