2. 3. 2020

Kouzlo filmových triků

Jedním z převratných technických vynálezů je filmová kamera. Od prvopočátku kinematografie se filmový průmysl snaží přicházet s novými technologiemi, které by poskytly nejen větší porci zábavy, ale rovněž přispěly k uměleckému dojmu. Filmové triky jsou stejně staré jako film sám a bez vizuálních triků si už dnes téměř nedokážeme film představit. Diváci konzumují digitální efekty stejně jako popcorn či nachos. Komu však za to vděčí? Jak vznikají vizuální efekty a jaká je jejich historie? 

V roce 2020 by se dožil 100 let jeden z nejvýznamnějších průkopníků trikových filmů, americký filmař, výtvarník Ray Harryhausen, jenž stvořil jedinečné loutky z filmů Souboj Titánů, Jáson a Argonauti či Sedmá Sindibádova cesta. Současník Karla Zemana se stal inspirací pro režiséry Stevena Spielberga, Petera Jacksona, George Lucase, Tima Burtona a mnoho dalších. Pojďme vzdát hold nejen jemu, ale i dalším tvůrcům filmových triků, kteří za pomoci nejnovějších technologií přináší divákům neuvěřitelné filmové zážitky.

Diváci se mohou těšit na sbírku filmů, které se novátorským použitím vizuálních triků staly pro filmový svět revolučními. Filmy jako Cesta na Měsíc (1902), Metropolis (1927), 2001: Vesmírná odysea (1968), Vetřelec (1979), Jurský park (1993), Matrix (1999), Avatar (2009) a další budou doprovozeny odborným úvodem odpovídajícím na otázku, proč se staly pro ostatní inspirací? O úvodní slovo k filmům se postarají trikový výtvarník a supervizor filmových triků Boris Masník a filmový publicista Kamil Fila.

Atraktivní téma filmových triků bude rovněž obohaceno řadou setkání s filmovými profesionály. Boris Masník uvede Český filmový trik v besedách v šapitó v Parku Komenského, kam si pozve české tvůrce a herce, se kterými na filmových tricích spolupracoval (Kosmo, Arabela a další). Zajímavé budou i Masterclass s českými a zahraničními specialisty na vizuální triky, kteří se podílejí na hollywoodských velkofilmech jako Prince z Persie - Písky času, Ironman 2, Captain America: První Avenger, Sněhurka a lovec, Skyfall, Interestellar, Muž z oceli, Venom, Rychle a zběsile, Strážci galaxie a další.

Průkopníka filmových triků Karla Zemana si připomeneme projekcí Vynálezu zkázy s úvodem Borise Masníka a dokumentárním filmem Filmový dobrodruh Karel Zeman.

Boris Masník (1951)

je trikový výtvarník a supervizor filmových efektů. Vystudoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, obor filmová a televizní grafika. V roce 1977 nastoupil do trikového studia Barrandov. Během dalších 21 let spolupracoval jako trikový specialista na realizaci filmových efektů pro bezmála stovku českých i zahraničních filmových a audiovizuálních projektů. Spolupracoval při hledání a zavádění nových trikových technologií. V roce 1998 nastoupil v pražské firmě UPP (Universal Production Partners), která se zabývá digitální postprodukcí, počítačovou animací a filmovými efekty. Věnuje se návaznostem klasických filmových postupů na nové digitální technologie a samotným digitálním technologiím. Je zároveň aktivním pedagogem na několika filmových vysokých a vyšších odborných školách.

Výběr z filmografie:

-    Přes kosti mrtvých
-    Lajka
-    Hořící keř
-    Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny
-    Obsluhoval jsem anglického krále
-    Anděl Páně
-    Princezna ze mlýna
-    Pan Tau
-    O princezne Jasněnce a létajícím ševci
-    Veselé Vánoce přejí chobotnice
-    S čerty nejsou žerty
-    Tajemství Ocelového města
-    Létající Čestmír
-    Návštěvníci
-    Arabela