26. 4. 2019

Porota krátkých animovaných filmů na 59. Zlín Film Festivalu

O cenu Zlatý střevíček bude na 59. Zlín Film Festivalu – Mezinárodním festivalu filmů pro děti a mládež soutěžit celkem 63 krátkých animovaných filmů pro děti z 25 zemí. O tom nejlepším ze všech budou rozhodovat tři dospělí odborníci spolu se třemi dětmi.

Pojďme si představit naše filmové odborníky.

Anthony Wong

USA 

Animátor a Story Sketch Artist. Vyrůstal v Hongkongu, studoval na Cal Arts v USA. Pracoval pro Disney Feature Animation, kde se podílel na animaci řady filmových projektů, stejně jako v animačních studiích Pixar, kde začal působit od roku 2004. Spolupracoval zde např. na animaci úspěšných celovečerních filmech Ratatouille (2007), Příběh hraček 3 (Toy Story 3) nebo Coco (2017) nebo krátkých promofilmech. 

„Hlavním cílem komerčních filmů je zábava, měly by však také přinášet nějaké poselství (aby ale neznělo jako kázání), díky němuž by svět byl pro lidstvo lepším místem. Film je mocné médium.“

Olja Goluběva

Rusko 

Režisérka, animátorka a ilustrátorka. Absolvovala animaci na Národní filmové škole Dun Laoghaire IADT v Dublinu, v současnosti navštěvuje studia ilustrace na Univerzitě Anglia Ruskin v Cambridge. Režírovala krátké autorské snímky Poslední lístek (The Last Leaf, 2016) a Houslistka (Tricky Violin, 2017), uvedené na řadě mezinárodních festivalů. Působí na volné noze a zabývá se také knižní ilustraci.

„Je škoda, že krátké animované filmy nedostávají delší životnost při promítání, a je většinou možno je vidět pouze během festivalů.  Bylo by skvělé, mít možnost vidět víc různých vizuálních stylů a technik, které krátké animované snímky v současné době nabízí.“

Libor Pixa

Česká republika 

Animátor a režisér. Vystudoval animaci na FAMU, kterou absolvoval krátkým snímkem Graffitiger (2010) s nominací na studentského Oscara. Realizoval krátké filmy Psi-Cho (2005), Hrůzné náhody (2007), spolurežíroval celovečerní snímek Autopohádky (2011), do něhož přispěl povídkou Vincent. Spolupracuje s TV – např. seriál Nejmenší slon na světě (2012) – a věnuje se také pedagogické činnosti na FAMU. 

„Studoval jsem u Břetislava Pojara, a teď vyučuji na Katedře animace na FAMU, takže se za budoucnost české animace cítím částečně odpovědný. Myslím, že touto tradicí je ovlivněn každý český animátor, což je dobře, ale člověka to také může čas od času omezovat. Svět animace se zejména v dnešní době řítí vpřed. Spojit tradici s moderností je často obtížné. Na FAMU však vidím, že skutečně silnou tradici nepoznáte podle animačních technik a stylů. Jde o svěží a originální scénáře. To je důvodem, proč jsou naši studenti na festivalech po celém světě tak úspěšní.“