25. 4. 2019

Je skutečně legrace být studentem a točit filmy?

Tuto otázku si pokládám každoročně při screenování stovek filmů, které studenti filmových a uměleckých škol vyprodukují každou sezónu. Letošek mohu skutečně bez váhání prohlásit za nejproduktivnější. Do mezinárodní soutěže studentských filmů Zlínský pes se přihlásilo téměř 1 400 studentských projektů.

Co se témat týče, nelze charakterizovat jednoznačné tendence ve studentské tvorbě. Každý začínající filmař chce být osobitý, každý chce své téma uchopit co nejoriginálnějším způsobem. Co však mohu konstatovat jako trend každoroční je nízký počet filmů podaných s jistou nadsázkou či humorem. Tento fakt nabourávají snad jen animované filmy, kde si autoři mohou dovolit postavy hnát do extrému (Muteum, Tady jsem se narodila, Šálek čaje po ránu), postavy příběhů polidštit (snímky Pizza Party, Přežijí ti nejvíc sexy, EVOL) nebo s nadsázkou ukazovat jejich sportovní vášně a obsese (belgický Pétanque 51, polské Čtyři nohy, český zástupce Hopus). Vážím si animátorů, kteří se nezaleknout pracnější a zdlouhavější stop motion techniky. V letošních „psích“ animacích tak naleznete hned pět takovýchto snímků včetně vůbec nejdelšího animáče z celé soutěže a českého zástupce Skříňostroj doktora Steina.

            Oproti velkému počtu přihlášených animovaných filmů paradoxně zaostává studentská dokumentární tvorba. Proto v soutěži naleznete pouze jedno pásmo tohoto druhu, jenž bude k vidění 24.5. od 16 hodin ve čtvrtém sále Golden Apple Cinema. Šest adeptů na žánrovou cenu za nejlepší studentský dokumentární film tematizuje dřinu a dril v gymnastickém prostředí (Být gymnastkou), matky, které pravidelně opouští své rodiny, aby vydělaly lepší peníze za hranicemi země ((Ne)viditelné světy). Pro filmaře v této sekci není tabu téma transsexuality (Ma'MaQueen) nebo sebevraždy (Spolu sami). Odlehčením se pak stává exkurze posluchačů Univerzity Tomáše Bati do zákoutí života divadelních techniků (Technika všedního dne).

            Radost mi dělá početný zástup delegací, které každoročně dorazí i ke Zlínskému psovi. Jen namátkou se můžete těšit na hosty z Ruska, Číny, Velké Británie, Španělska nebo Srbska. Právě cesty a cestování, jenž jsou úzce spojeny s letošním tématem festivalu Objevuj a poznávej, zajímá mladé filmaře. V sekci hraných studentských filmů se jich dotýkají snímky Poslední výzva, Léto pod psa nebo Provence. Na krizi v rodině se pak odkazují snímky jako Tabu, Za zrcadlem, BON APPÉTIT. Ze soutěže hraných studentských filmů pak žánrově vybočuje hororový Follower, komediální Why So Sirius? a 8:27.

            Omezený rozpočet a čas na samotnou realizaci samozřejmě netrápí jen začínající filmaře. Zřejmě i to je jeden z hlavních důsledků toho, že si tvůrci raději zvolí téma vážnějšího charakteru. Jsem ráda, že Nadační fond FILMTALENT ZLÍN každoročně pomáhá svou finanční injekcí alespoň částečně z těchto peripetií. Letošní soutěž o peněžní podporu proběhne v Malém sále Kongresového centra v úterý 28.5. od 14 hodin. Loni tak festival pomohl vzniknout řadě snímků a některým z nich se podařilo probojovat do letošní soutěže (hraný film Čerešně, animovaný Skříňostroj doktora Steina a anidok Spolu sami).

            Je kumšt udělat dobrou komedii. To je můj dlouhodobý pocit ze studentských filmů. Proto bych se na závěr pokusila apelovat na studenty filmových škol. Točte filmy, ale nevyhýbejte se žánrové rozmanitosti. Je to výzva, nad kterou hlavně v dnešní době stojí za to přemýšlet.

 

Příjemné objevování a poznávání letošních studentských filmů Zlínského psa přeje
Kateřina Fojtová, dramaturg

 Seznam hraných filmů:

Provence (Provence), 2018, Belgie, režie: Kato De Boeck

8:27 (8:27), 2018, Německo, režie: Matthias Kreter

Léto pod psa (Dog Days of Summer), 2019, Srbsko, režie: Nikola Stojanovic

Kovboj Joe (Cowboy Joe), 2018, USA, režie: Jingjing Tian

Poslední výzva (Last Call), 2018, Maďarsko, režie: Hajni Kis

Teror (Terror), 2018, Izrael, režie: Yonatan Shehoah

Silvia ve vlnách (Silvia in the Waves), 2018, Kanada, režie: Giovana Olmos

Synové nikoho (Sons of No One), 2017, Belgie, režie: Hans Vannetelbosch

Čerešně (Cherries), 2019, Česká republika/Slovensko, režie: Katarína Gramatová

Za zrcadlem (The Inner Side), 2018, Izrael, režie: Danel Elpeleg

BREAKdance (Nowhere Yet), 2017, Velká Británie, režie: Gabriel Bagnaschi

Tabu (Elephant in the Room), 2018, Švýcarsko, režie: Chanelle Eidenbenz

Follower (Follower), 2018, Německo, režie: Jonathan Behr

Why So Sirius? (Why So Sirius?), 2018, Česká republika, režie: Karel Šindelář

Fernanda (Fernanda´s Spring), 2018, Brazílie, režie: Débora Zanatta, Estevan de la Fuente

BON APPÉTIT (BON APPÉTIT), 2018, Švýcarsko, režie: Alan Sahin

Ohňostroj (Fireworks), 2019, Čína, režie: Yichao Fu

Rekrut (Recruit), 2019, Rusko, režie: Igor Tsoy

 Seznam animovaných filmů:

Vejtaha (Lifting Mr Burden), 2018, Francie, režie: Rayan Ghossein, Jake Zetter, Chedi Ayari

Vzpomínka (Memorial), 2017, Thajsko, režie: Natchapat a Natthawat Jamtaksa

Synáček (Dear Son), Belgie, režie: Aagje Van Damme

Nebát se (I Wish…), 2018, Španělsko, režie: Victor L. Pinel

Po dešti (After the Rain), 2018, Francie, režie: Valérian Desterne, Rebecca Black, Céline Collin, Juan Olarte, Juan Pablo De La Rosa Zalamea, Carlos Osmar Salazar Tornero, Lucile Palomino

Mimo provoz (Out of Service), 2018, Velká Británie, režie: Carwyn Leung

Méďa a já (Bear with Me), 2018, Francie, režie: Clotilde Chivot, Camille Heng, Caroline Marcon, Justine Mettler, Marianne Reine, Tiphaine Vergriete

Mimo sezónu (Off Season), 2018, Maďarsko, režie: Láng Orsolya

Pizza Party (Pizza Party), 2019, Německo, režie: Max Holicki, Áron Farkas, Stefan Kreller

Skříňostroj doktora Steina (The Incredible Wardrobegadget of Dr. Stein), 2019, Česká republika, režie: Gabriela Plačková

Petanque 51 (Pétanque 51), 2018, Belgie, režie: Théo Guyot

Noční motýl (Moth), 2018, Velká Británie, režie: Ewa Łuczków

7.18.25 (7.18.25), 2018, Singapur, režie: Phoebe Ting, Jolene Tan, Minhao Hu

Journey (Journey), 2018, Slovensko, režie: Marek Jasaň

EVOL (EVOL), 2018, Francie, režie: Kayu Leung

Šálek čaje po ránu (A Cup of Tea in the Rainy Weather), 2018, Gruzie, režie: Petre Tomadze

Černý chléb (Black Bread), 2018,  Francie, režie: Adrien Bourcier, Louise Duveau, Charlotte Thiriez, Rémi Fumery, Justin Lauridant, Massimo Partipilo, Clément Sagnier, Mariane Vanhoed

Čtyři nohy (A Degvil and a Rascat), 2018, Polsko, režie: Weronika Szyma

Přežijí ti nejvíc sexy (The Survival of the Sexiest), 2018, Španělsko, režie: Anna Melnikova, Shirel Lebovich, Marina Cortón

Ne! (Nö!), 2018, Německo, režie: Christian Kaufmann

Inanimate (Inanimate), 2018, Velká Británie, režie: Lucia Bulgheroni

Hopus (Hopus), 2019, Česká republika, režie: Lucie Kokoliová

Muteum (Muteum), 2017, Estonsko, režie: Äggie Pak Yee Lee

Rozprava (Les lèvres gercées), 2018, Francie, režie: Fabien Corre, Kelsi Phung

Tady jsem se narodila (Where I Was Born), 2018, USA, režie: Jungmin Cha

Šeptající cibule (Whispering Onion), 2018, Velká Británie, režie: Akari Hiraoka

Finnův svět (The Stained Club), 2018, Francie, režie: Mélanie Lopez, Simon Boucly, Marie Ciesielski, Alice Jaunet, Chan Stéphie Peang, Béatrice Viguier

Tango touhy (Tango of Longing), 2018, Polsko, režie: Marta Szymanska

Schovka (Hide N Seek), 2019, Česká republika, režie: Barbora Halířová

Moje tělo (The Porous Body), 2018, Velká Británie, režie: Sofia El Khyari

Jiný Santa (Peeping Winkle), 2018, Austrálie, režie: Michael Linhart

Devět životů (Nine Lives), 2018, Česká republika, režie: Vojtěch Papp

Seznam dokumentárních filmů:

Technika všedního dne (The Technique of Everyday Life), 2018, Česká republika, režie: Gabriel Zajtko

(Ne)viditelné světy ((In)visible Worlds), 2018, Slovensko/Velká Británie/Rakousko, režie: Zuzana Hudáčeková

Být gymnastkou (All That Grows), 2017, Srbsko, režie: Milena Grujić

(A)way((A)way), 2018, Slovensko, režie: Soňa Nôtová

Ma'MaQueen (Ma'MaQueen), 2017, Nizozemsko, režie: Esmée van Loon

Spolu sami (Apart), 2018, Česká republika, režie: Diana Cam Van Nguyen