10. 5. 2017

Soutěž filmů pro mládež

Na letošním 57. ročníku Zlín Film Festivalu jsme se My děti ze stanice Beznaděj vůbec neocitly ve Špatné společnosti. Závodní limit 1:54 byl splněn a řekly jsme Goodbye Berlín a přivítaly se s London Town. Jsem Charlie, řekl náš kamarád my s ním i ostatními prožívaly Hořkých sedmnáct a fatální Bod zlomu

Letošní mezinárodní soutěž filmů pro mládež se zabývá převážně závažnými tématy dospívání. Tento výběr se snaží vyvážit i úsměvné a pohodové příběhy. To vše s nádechem exotiky, hudebními rytmy, s jedinečnými přáteli a silnými a odvážnými hlavními hrdiny. 

Jedním z nich je vycházející fotbalová hvězda Charlie, kterému sportovní svět leží u nohou a kterého jeho ambiciózní otec již vidí hrát za nejlepší anglické kluby. Jeho sny však utne sám Charlie, který již nechce skrývat svůj životně důležitý problém. Cítí se uvězněn v těle chlapce a i přes uvědomění si veškerých následků se svému okolí přiznává. Tuto složitou dramatickou cestu dospívajícího člověka a jeho nejbližších velmi citlivě portrétuje režisérka Rebekah Fortune ve filmu Jsem Charlie (Just Charlie, Velká Británie, 2017). Filmové emoce posiluje i podmanivě vizuální stránka filmu stejně jako nevídaný herecký projev hlavního hrdiny v podání Harryho Gilbyho. 

Nesnesitelnou těžkost bytí ukazuje ve svém dramatu My děti ze stanice Beznaděj (Railway Children, Indie, 2016) režisér Prithvi Konanur, který zaujal již svým debutem Vlny (Waves, 2012). Na základě faktů o ztracených dětech a jejich osobních vzpomínek vznikl neskutečně autentický film, který se pohybuje na hranici fikce a dokumentárního filmu. Improvizované dialogy a práce s neherci přispěly k nezapomenutelnému zážitku. Zážitku, který přináší příběh dvanáctiletého Raju, uprchlíka z domova a následovně zajatce špinavého mikrosvěta vlakového nádraží a lidské chamtivosti. Mnoho zajímavosti ohledně vzniku filmu přijede do Zlína povyprávět sám režisér. Například i to, že obě děti, neherci s pohnutými životními osudy sbírají v Indii jednu hereckou cenu za druhou. 

Ne lehčí notu nám zahrají hned tři snímky. Prvním z nich je foad movie Goodbye Berlin (Good Bye Berlin, Německo, 2016), která vznikla na motivy oceňovaného románu Wolfganga  Herrndorfa „Tschick“.  Německý režisér, scenárista a producent Fatih Akin nám nabízí pohled do života čtrnáctiletého Maika, kterému pro jeho podivínství nikdo ve třídě neřekne jinak než Cvoky. Maik se znuděně potlouká po vile svých rodičů, bezcílně bloumá periferií Berlína a sní o krásné spolužačce Tatjaně až do doby, dokud nepotká excentrického Čika. Podnikavý spolužák ruského původu, který si za každé situace ví rady, zcela změní Maikův život. Z bláznivé cesty kradenou Ladou se vrací dva teenageři, kteří se však na svět dívají jinýma očima. Hlavní postavu Maika ztvárnil Tristan Göbel, patnáctiletý velmi nadějný a talentovaný německý herec, který má za sebou již řadu filmových rolí. Film také osobně ve Zlíně uvede. 

V komedii Hořkých sedmnáct (The Edge of Seventeen, USA, 2016) se jistě pozná spousta dospívajících. Skvělý scénář debutantky Kelly Fremon Craigové, která je zároveň i režisérkou tohoto filmu, a bezchybné herecké výkony přidávají na hodnotě tohoto výjimečného amerického teenagerského filmu. Středobodem všeho dění je vtipná, velmi výřečná a životem poněkud zmatená Nadine, jejíž nejlepší a vlastně jediná kamarádka Krista začne chodit s jejím ve všech směrech perfektním bratrem. Nadine se zdá, že svět je u konce a soukromá apokalypsa jí bere všechny její milované. Definitivního potvrzení zářného hereckého talentu si rolí trapačky Nadine vysloužila Hailee Steinfeld, která se již jako čtrnáctiletá dostala do hledáčku hereckých skautů rolí ve slavném westernu bratrů Coenových Opravdová kuráž (True Grit, USA, 2010). 

„Zahajovacím“ filmem mládežnické sekce bude pro letošní Zlín Film Festival britsko-americký snímek Derricka Borteho London Town (London Town, Velká Británie, USA, 2016). Příběh nás vezme na prohlídku do Londýna 70. let 20. století, jehož tehdejší hudební scénu opanovala kultovní punková kapela The Clash. Patnáctiletému Shayemu tento objev otevírá nový svět vzdoru a svobody, který mu život na londýnském předměstí chyběl. Seznámí se s nekonformní Vivian a shodou okolností dokonce narazí i na samého frontmana The Clash Joea Strummera v podání Jonathana Rhyse Meyerse, kterého diváci znají především ze slavného seriálu Tudorovci. Českou premiéru ozdobí i účast hlavního představitele Daniela Huttlestonea. 

Nenápadný půvab v sobě skrývá debut chilské režisérky Claudie Huaiquimillové Ve špatné společnosti (Bad Influence, Chile, 2016), jež nás zavádí do malé horské komunity indiánského etnika Mapučů, z něhož pochází jeden z hlavních hrdinů, plachý, podivínský mladík Cheo. Ve škole nosí cejch outsidera a stává se terčem rasistických pokřiků svých spolužáků. Vše se změní ve chvíli, kdy do školy a do jeho života přichází rebel z města, problémový Tano. Jejich nevídané přátelství je zavede do boje nejen se školní šikanou, ale i proti likvidaci Cheova domova, a navzájem ovlivní jejich osudy. Téměř komorní snímek neoplývá velkými gesty, ale přesto v sobě skrývá dynamiku vyprávění, které zaujme divákovu pozornost. 

Snímek debutujícího belgického režiséra Kevina Meula Bod zlomu (My First Highway, Belgie, 2016) se zprvu jeví jako příjemná letní romance.  Příběh šestnáctiletého Benjamina, který se během každoroční rodinné dovolené ve Španělsku zcela zblázní do jedné z místních dívek však postupně dozná nečekaného vývoje. Silně emotivní a vizuální snímek ukazuje křehkost duše šestnáctiletého teenagera, který je nucen vyrovnat se s událostí, do níž byl vmanipulován a s níž se neztotožnil. Představitel hlavní role Aäron Roggeman, známý například z oceňovaného snímku Zurich (Belgie, Německo, Nizozemí, 2015) podal vynikající herecký výkon a film spolu s režisérem ve Zlíně osobně představí. 

Nevšední název filmu 1:54 (1:54, Canada, 2016) se váže k časovému limitu běžce na 800 metrů, který musí splnit pro kvalifikaci do státního kola. Film režiséra Yana Englanda však není jen o sportu. Jedná se především o psychologické drama o šestnáctiletém Timovi, jehož boj proti školní šikaně a předsudkům se vymkne kontrole. Hlavní role lidskou hloupostí stíhaného Tima se ujal festivalovému divákovi známý Antoine-Olivier Pilon. Jako třináctiletý debutoval v retro snímku Frisson (Frisson des collines) a hned na to se jako začínající hokejista ve Zlíně představil ve filmu Pee-Wee: Zima, která změnila můj život (Pee Wee 3D: The Winter That Changed My Life).